Tilbehør
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Der er nok mange der forbinder det, at køre med autocamper som det frie liv, for her er man ikke bundet af, at skulle ligge et bestemt sted.

Og så er der dem som kapper stort set den sidst tråd, ved at installere yderligere ekstraudstyr, og her er Karin og Erik nogle af dem.
Vi fik lejlighed til, i sidste weekend, hvor vi besøgt Vendelbo Vans, at få en snak med Erik om det ekstraudstyr de havde fået monteret i deres autocamper.

Da vi ankom til Vendelbo Vans, var noget af det første man lagde mærke til var den Mc Lous Nevis 873G som holdte lige foran butikken, og havde en forholdsvis stor parabol slået op.


Ved indgangsdøren var der opslåeet en seddel op, med et telefon nummer til Erik, hvis man havde lyst til at høre mere om deres udstyr. Det var selvfølgelig en mulighed vi ikke kunne lade gå fra os.

Så da vi ringer til Erik, er han straks frisk på at komme ud og fortælle os om det hele.

Inde i vogne viser han os betjeningspanler og recieveren frem til både parabol systemet, men også til den tagmonterede Truma Aventa, airconditioningsanlæg, der udover det også fungere som  en varmluftpumpe.

 

Selsøgende parabol
Reciever
Betjeningspanel til parabol

Vi sætter os for en kort snak i vognen, hvor Erik fortæller om deres selvsøgendeparabol, og hvis man er abonnent ved Canal Digital, så kan man bare ringe ind og få et ekstrakort uden ekstra omkostninger, som man så kan bruge i vognen.
Han forsætter med at fortælle om Truma Aventa, som kan virke som en varmepumpe helt ned til 4°C, og derved meget energi effektiv.

Imens sidder jeg og undre mig over at jeg ikke kan høre andet end en svag vislen fra Trumaen mere end jeg egentligt kan, og er kommet helt i tvivl om, om den rent faktisk er tændt, trods det den sidder næsten lige over mit hoved, men det kan Erik kun bekræfte at den er.

Truma Aventa

Truma Aventa

Truma Aventa

Betjeningspanel til Truma

Udenfor, åbner han lågen ind til gasskabet, hvor der her er monteret en gas crashsensor og trykregulator, et gasfilter og en omkobling til tyske flasker.
Crashsesoren er selvfølgelige et ekstra sikkerhed i tilfælde af, at man bliver indblandet i en ulykke, hvor sensoren her så sørger for at lukke ned for gassen.
Gasfilteret filtrerer olieholdige aerosoler fra, så det ikke aflejres i trykregulatoren og tilstopper den. Påmonteret gasflasken er endnu en trykregulator, med en omkobling, så det er let at skifte imellem danske og tyske gasflasker.

Gasregulation og crashsensor

Gasregulator og crashsensor, samt gasfilter

Gasregulation og crashsensor

Regulatoir med omkobling

Gasregulation og crashsensor

Tysk gasflaske

Yderligere åbner han den store garage bagerst i vognen, og her kommer det virkelige spændende, men desværre også meget dyre, ekstraudstyr. Et brændselscelleanlæg, en teknologi der har eksistreret i mange år, men stadig aldrig helt er kommet ind i campingbranchen, hvilket nok skyldes den meget høje pris på godt 40.000,-.

 

Brændselscelleanlæg


Bændselscelleanlægget som  køre på ethanol, skal ikke stå alene, men er tiltænkt som et supplement til når man køre, for det er først i det tilfælde, at man er langt fra andre strømkilder og man ikke har været ude at køre, i måske dage, og batteriet er ved at løbe tør, at det skal træde til, og begynde at producerer strøm og derved lade batteriet op igen. Anlægget Karin og Erik har monteret er et af de størrer anlæg der kan leverer 1600W. For at gøre det skal det forbrænde ethanol, som koster ca. kr. 28-30 literen, men i de seks år de havde haft det monteret, var de nu på deres tredje dunk med 10 liter, altså godt et forbrug på ca. kr. 900,- over seks år, og med ca. 100 overnatninger i deres autocamper om året, bliver det til ca. kr. 1,50 pr overnatning eller for hele investeringen med anlægget, omkring kr. 70,- pr døgn. Men det køre stadig og derved vil prisen blive endnu mindre som tiden går pr. overnatning. Om det er dyrt vil jeg lade være op til den enkelte, men som alternativ til at køre ind og overnatte på en campingplads, kan det godt forsvares med prisen pr. overnatning.

Vi vil takke Erik for fremvisning af deres vogn.