Forståelse af begrebet ‘readymade’

Hvad er en ‘readymade’?

En ‘readymade’ er en kunstnerisk praksis, der indebærer at tage et almindeligt objekt eller materiale, som normalt ikke anses for at være kunst, og erklære det som kunstværk. Det er en form for kunst, der udfordrer traditionelle opfattelser af, hvad der kan betragtes som kunst.

Definition af ‘readymade’

En ‘readymade’ er defineret som et objekt, der er valgt af kunstneren og præsenteret som kunstværk uden yderligere bearbejdning. Objektet kan være en hverdagsgenstand eller et materiale, der normalt ikke anses for at have kunstnerisk værdi.

Historisk baggrund for ‘readymade’

Begrebet ‘readymade’ opstod i begyndelsen af det 20. århundrede og er tæt forbundet med den franske kunstner Marcel Duchamp. Duchamp introducerede begrebet og udfordrede konventionerne for kunst ved at præsentere hverdagsgenstande som kunstværker.

Hvordan opstod begrebet ‘readymade’?

Marcel Duchamps bidrag til ‘readymade’

Marcel Duchamp var en af de første kunstnere, der eksperimenterede med ‘readymade’-konceptet. Han er kendt for værker som “Fountain”, hvor han præsenterede en urinal som et kunstværk. Duchamp ønskede at udfordre traditionelle opfattelser af kunst og skabe debat omkring kunstens værdi og betydning.

Andre kunstnere og deres ‘readymade’-værker

Efter Duchamps eksperimenter begyndte andre kunstnere også at udforske ‘readymade’-konceptet. Kunstnere som George Brecht og Robert Rauschenberg skabte værker, der involverede almindelige genstande og materialer. Disse værker udfordrede traditionelle kunstformer og åbnede op for nye måder at betragte kunst på.

Eksempler på ‘readymade’-værker

Fountain af Marcel Duchamp

“Fountain” er et af de mest kendte ‘readymade’-værker og blev skabt af Marcel Duchamp i 1917. Værket består af en urinal, der blev præsenteret som et kunstværk. Duchamp ønskede at udfordre traditionelle opfattelser af kunst og skabe debat omkring kunstens definition.

In Advance of the Broken Arm af George Brecht

“In Advance of the Broken Arm” er et andet eksempel på et ‘readymade’-værk. Det blev skabt af George Brecht i 1961 og består af en almindelig arm i gips, der er monteret på en væg. Værket udfordrer ideen om, hvad der kan betragtes som kunst og åbner op for nye fortolkninger af hverdagsgenstande.

Monogram af Robert Rauschenberg

“Monogram” er et ‘readymade’-værk skabt af Robert Rauschenberg i 1955-1959. Værket består af en kombination af forskellige genstande, herunder et dæk og en ged, der er placeret på et lærred. Rauschenberg ønskede at udfordre traditionelle opfattelser af kunst og skabe et værk, der var både humoristisk og provokerende.

Kendetegn ved ‘readymade’-kunst

Materialer og genstande i ‘readymade’

‘Readymade’-kunst bruger almindelige materialer og genstande, der normalt ikke anses for at være kunstneriske. Det kan være alt fra hverdagsgenstande som en urinal eller en cykelhjelm til mere komplekse materialer som metal eller træ. Det vigtigste er, at objektet præsenteres som kunst uden yderligere bearbejdning.

Konceptuel tilgang til kunst

‘Readymade’-kunst har en konceptuel tilgang til kunst, hvor ideen og konceptet bag værket er vigtigere end det håndværksmæssige arbejde. Det handler om at udfordre traditionelle opfattelser af kunst og skabe debat og refleksion.

Udfordring af traditionelle kunstværker

‘Readymade’-kunst udfordrer traditionelle kunstværker ved at præsentere almindelige genstande som kunst. Det udfordrer opfattelsen af, hvad der kan betragtes som kunst og åbner op for nye måder at forstå og opleve kunst på.

Indflydelse og betydning af ‘readymade’

Ændring af kunstbegrebet

‘Readymade’-kunst har haft en stor indflydelse på kunstbegrebet og har ændret den måde, vi forstår og oplever kunst på. Det har åbnet op for nye muligheder og udfordret traditionelle opfattelser af kunstværker og kunstnerisk praksis.

Udfordring af kunstinstitutioner

‘Readymade’-kunst har også udfordret kunstinstitutioner som museer og gallerier. Det har tvunget dem til at redefinere deres rolle og åbne op for nye former for kunstnerisk praksis.

Refleksion over forbrugerkultur

‘Readymade’-kunst har også rejst spørgsmål om forbrugerkultur og vores forhold til genstande. Det har fået os til at reflektere over, hvordan vi værdsætter og betragter genstande i vores dagligdag.

‘Readymade’ i moderne kontekst

Fortolkning og anvendelse i nutidig kunst

‘Readymade’-konceptet er stadig relevant i nutidig kunst og bliver fortsat fortolket og anvendt af kunstnere. Det bruges til at udforske forskellige temaer og ideer og skabe debat omkring kunstens rolle i samfundet.

Kritik og debat om ‘readymade’

‘Readymade’-kunst har også været genstand for kritik og debat. Nogle kritikere mener, at det underminerer kunstens værdi og betydning, mens andre ser det som en vigtig del af kunsthistorien og en måde at udfordre traditionelle opfattelser af kunst på.

Sammenfatning

Opsummering af ‘readymade’ som kunstform

‘Readymade’ er en kunstform, der udfordrer traditionelle opfattelser af kunst ved at præsentere almindelige genstande og materialer som kunstværker. Det har ændret kunstbegrebet og udfordret kunstinstitutioner. Det har også rejst spørgsmål om forbrugerkultur og vores forhold til genstande.

Betydning og indflydelse på kunsthistorien

‘Readymade’-kunst har haft en stor betydning og indflydelse på kunsthistorien. Det har åbnet op for nye måder at forstå og opleve kunst på og har udfordret traditionelle kunstværker og kunstnerisk praksis.