Bloggen
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Som så mange andre, lod jeg mig friste af en reklame på internettet for nogle uger siden.
Det var en reklame, for det forholdsvise nye bilmærke her i danmark, Dacia stationcar, og til en pris af godt kr. 110.000, og min nysgerighed drev mig til at finde ud af, hvad så billig en bil kunne trække.

Jeg blev dog hurtigt forvirret, for i dens tekniske data var der for mig et nyt begreb, vogntogsvægt, et begreb som jeg ud fra dets ordlyd antog for at være den samlede totalvægt for et vogntog med bil og evt. anhænger, og holdte jeg det op imod bilens køreklar vægt, totalvægt og hvad den maksimalt måtte trække med bremser, var der intet der gav mening. For lagde jeg totalvægten for bilen sammen med totalvægten for anhængeren, var det langt over vogntogsvægten.

Det gjorde det så ikke bedre, at de opgav den køreklar vægt uden føre, hvor den på en registreringsattest er med føre, så alene det tal var misvisende.

Så det forhold med den forkerte angivet køreklar vægt, troede jeg at det var et selvopfundet begreb fra Dacia side af.

Så jeg ringede til importøren af Dacia her i danmark, for at få afklaring på vogntogsvægt og dens vægttal, men det viste sig at alle der kunne kunne hjælpe med det, var til festival, selv ved Renault, som er hovedselskab for Dacia.

Hvad gør man så, jo man ringer da bare til en forhandler, for de måtte vel kunne svare på det.
Men der gik ikke længe, før end jeg fik en lang næse, for det viste sig hurtigt, at noget så almindeligt et udtryk som den køreklarvægt, var et stort set uklart udtryk for en sælger i den danske bilbranche.
Jeg ringede først til 3 forhandler af Dacia i østjylland, men ingen sælgere kunne afhjælpe med det nye begreb vogntogsvægt, men hvad værer var, de vidste heller ikke hvad udtrykket køreklar vægt indeholdte.
Okay, så prøver vi forhandlere på Sjælland, men det ændrede ikke meget, jeg nåede at ringe til yderligere 3 forhandlere, før end jeg fik en meget behjælpelig værkfører i tale, som havde en helt nyregistreret bil stående, så han kunne slå de tal op som jeg var ude efter, men trods det stemte tallene stadig ikke.

Jeg kan forstå, hvis den almindelige dansker, måske ikke helt har styr på disse termer, men en sælger ved et bilhus, som ikke har, er langt ud over min fatte evne. Gik jeg dem på klingen, blev flere af dem tæt på flabede, fordi jeg fangede dem i deres uvidenhed.

Nå men værkføren foreslog også en søgning på Google, ja hvorfor havde jeg ikke lige tænkt over det????

Her viste det sig hurtigt, at der var kommet en Release 2.5 til Motorregistret der var implementeret søndag den 15. december 2013.

I den er det angivet, at fremover skal registreringsattesten tilføjes oplysning om vogntogsvægt.

Okay, så var det altså ikke bare noget smart fra Dacia's side af.

Yderliger søgning viste også, at på visse biler var det også opgivet, specielt franske som Peugeot har det stående på deres evt. typeskilt, hvor stelnummeret også står. Men klogere blev jeg ikke, så gode råd var dyre.

Motorregisteret, de måtte da kunne hjælpe, så jeg ringede til skat, her havde de ikke engang hørt om udtrykke, men jeg kunne prøve trafikstyrrelsen.

Så endnu et opkald, til trafikstyrrelsen, og som med de andre opkald havde jeg stort set opgivet på forhånd, så jeg forklarede opgivende mig problem, og fik straks svaret, jamen det kendte han da godt til. Vogntogsvægt er et begreb som allerede skulle have været implementeret i loven i dag, men grundet travlhed var de kommet bagud, men det skulle gerne blive implementeret inden for få måneder (læs ca. 2 måneder).
Faktisk er det et begreb som de havde opereret med i flere år, men brugt det til at begrænse totalvægten på anhængeren, altså en fortolkning som nu bliver ændret.

Så efter adskellige telefonopkald, var der endeligt en som kunne svare på alle mine spørgsmål.

Hvad er så min pointe med dette blog indlæg? Jo, skal du/I ud og købe ny bil og den skal kunne trække jeres campingvogn, så er det nok ikke ved bilforhandleren, at I skal søge råd og vejledning, om jeres nye bil kan klare det og hvad I så evt. har af frivægt, da vores lille, skal vi kalde det en lille test af bilsælgeres viden, efter det jeg oplevede, da de ikke engang har styr på et så simpelt begreb som køreklar vægt, og med den nu kommende ændring af fortolkningen af vogntogsvægt, ikke gøre det nemmere at forstå hvad ens bil må trække.

For at få den tekniske forståelse af vogntogsvægten, så følge med her på siden og læs vores kommende artikel om vogntogsvægt.